• Pielęgniarka

      • Pielęgniarka szkolna - informacje

        Astygmatyzm - wada wrodzona. Jest to nieprawidłowa budowa rogówki. Dziecko widzi obraz zniekształcony, niewyrażny z bliska i z daleka. 

        Nadwzroczność - najczęstrza wada u dzieci; często rodzi się z niewielką nadwzrocznością, które potem maleją ale nie u wszystkich. Powodem jest gałka oczna zbyt krótka lub rogówka płaska. Ostry obraz powstaje za siatkówką. Malca męczy układanie puzzli, nie interesuje się literkami, ma problemy z czytaniem i pisaniem, uskarża się na bóle głowy.Wada może wyrównać się sama.

        Krótkowzroczność - Pojawia się w wieku 7-8 lat, a potem 12-13 lat, kiedy dziecko w szkole pracuje więcej wzrokiem. Gałka oczna jest zbyt długa lub rogówka zbyt wypukła i za mocno załamuje światło - nie na siatkówce tylko przed nią. Dziecko widzi przedmioty, które znajdują się blisko - a za słabo, które są dalej. Dziecko mruży oczy, przekrzywia głowę, by lepiej widzieć. 

          

        Różnowzroczność - Dziecko widzi jednym okiem lepiej, drugim gorzej, u niektórych rozwija się zez .Oko, które nie pracuje - ucieka na bok. 

         

        Jak chronić oczy? 

        Dziecko na dworze ma przebywać 2 godziny; 

        Spędzanie czasu na zajęciach sportowo-rekreacyjnych; 

        Oglądanie telewizji i zabaw przy komputerze ograniczone; 

        Dziecko musi dostawać witaminy i składniki mineralne ważne dla oczu; to beta -karoten - prowitamina A i witamina E,- znajduje się w pomarańczowych i zielonych owocach; 

        Ważnym składnikiem jest luteina, która działa jak filtr chroniąc siatkówkę oka przed szkodliwym światłem -  znajduje się w brokułach, pomarańczach, szpinaku, sałacie, mangu, melonie,brzoskwiniach 

         

         

        PROFILAKTYKA CZERNIAKA - FILM EDUKACYJNY

         


        REFERAT

        Lęki u dzieci i mlodziezy w czasie koronawirusa - jak rozmawiać z dziećmi o COVID - 19.pdf


        REFERAT

        Być rodzicem w czasie  koronawirusa.pdf


        REFERAT

        Nie dla narkotyków i dopalaczy.pdf


        REFERAT

        Zalety i wady Internetu.pdf


        REFERAT

        Jak dbac o siebie w okresie dojrzewania.pdf


        Zajecia sportowe online organizowane przez Fundacje Medicover.pdf


        REFERAT

        Higiena jamy ustnej.pdf


        REFERAT

        Aktywność fizyczna jako niezbedny element prawidlowego rozwoju i zdrowia.pdf


        REFERAT

        Nie tak słodko jak myslisz o cukrze.pdf


        REFERAT

        Zarzadzanie stresem w sytuacji kryzysowej 2020.pdf


        Sytuacja jaka zaistniała w Polsce i na całym świecie (stan pandemii) zmusza nas wszystkich do ogromnego wysiłku, czasem ponad siły. Ciągle przekraczane są granice wytrzymałości fizycznej i psychicznej ludzi. Chcemy, żeby Państwo i nasi uczniowie wiedzieli, że zawsze drogą mailową możecie się do mnie zwrócić z każdym pytaniem. Na ile pozwoli mi moja wiedza, doświadczenie życiowe i chęć pomocy jestem do dyspozycji. Będę zdalnie realizowała program oświaty zdrowotnej. Bardzo liczę na Państwa współpracę i kontakt z uczniami.

        Serdecznie pozdrawiam i proszę o przestrzeganie każdego możliwego sposobu, żeby chronić zdrowie Wasze i Waszych najbliższych.

        Agnese Cwalina pielęgniarka Zespołu Szkół Sportowych w Ełku, e-mail:

        P. Agnese Cwalina tel.


        W wielu krajach z powodu pandemii koronawirusa zastosowano specjalne środki ostrożności, które mają ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. W Polsce ogłoszono stan epidemii co oznacza powstrzymanie się od: wychodzenia z domu, rezygnację ze spotkań z przyjaciółmi. Nie można też korzystać z basenów oraz klubów fitness. Zamknięte są kina, i inne miejsca spotkań. Zagrożenie spowodowane koronawirusem ogranicza nasz wysiłek fizyczny co wpływa na nasz metabolizm. Siedzący tryb życia nie jest korzystny dla naszego zdrowia, dlatego warto korzystać ze wszystkich dostępnych form ruchu. W przypadku dzieci i młodzieży powinna wynosić około godziny. Nie muszą to być specjalne ćwiczenia wystarczy wykonywanie codziennych obowiązków wymagających ruchu. Przykładem może być sprzątanie. 

        Co zrobić żeby zdrowo się odżywiać kiedy jesteś w domu?

        Planując jadłospis w tym trudnym czasie trzeba kierować się zasadami zawartymi w piramidzie zdrowia. Jej ważnymi elementami są: białka roślinne, witaminy, produkty zbożowe z pełnego ziarna. Należy pamiętać też o owocach , warzywach, produktach mlecznych i mięsie. Aby utrzymać prawidłową wagę nie należy się głodzić ale zdecydować się na mniejsze porcje i zjadać je w regularnych odstępach czasu. Trzeba unikać fast-foodów; słonych oraz słodkich przekąsek (chipsy; paluszki, ciasteczka), słodzonych napoi.  Należy pamiętać o nawodnieniu organizmu – pijmy min. 1,5 l wody dziennie.

        https://www.youtube.com/watch?v=jwdiBcLemYI

         


         

        PIELĘGNIARKA SZKOLNA

        P. AGNESE CWALINA

        PRZYJMUJE CODZIENNIE

        GODZ 8.00 - 15.00

         


         

        Plan pracy pielęgniarki:

        1. Badania przesiewowe u dzieci w kl. I-szych
        2. Badania przesiewowe do bilansu ucznia klasy III
        3. Badania przesiewowe w klasach V
        4. Badania przesiewowe do bilansu uczniów w klasach VIII
        5. Fluoryzacja u dzieci w klasach I - VI
        6. Sprawdzanie czystości
        7. Pomoc doraźna udzielana uczniom

         


         

        OŚWIATA ZDROWOTNA NA ROK SZKOLNY 2019/2020

        kL. I - III

        Troska o swoje zdrowie

        - odżywianie w wieku szkolnym

        - higiena osobista

        - higiena jamy ustnej

        - aktywność fizyczna

        - prawidłowa postawa (zapobieganie wadom postawy)

        Kl. IV - VI

        Prawidłowe odżywianie; Życie bez nałogów

        - edukacja o skutkach palenia nikotyny (choroby wynikające z palenia)

        - szkodliwość nadużywania  leków

        - higiena w okresie dojrzewania u dziewcząt i chłopców

        kl. VII - VIII

        - higiena w okresie dojrzewania

        - alkoholizm wśród młodocianych (skutki picia alkoholu)

        - anoreksja i bulimia

        Bezpieczeństwo i Pierwsza Pomoc

        -bezpieczna droga do szkoły

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Sportowych w Ełku, ul. Suwalska 15
      • sekretariat@zss.elk.pl
      • sekretariat@zss.elk.pl
      • 87 732 63 70
      • Suwalska 15
      • Godziny pracy szkoły 7-20
      • NIP: 8481553112
      • REGON: 790371285
      • Strona archiwalna: www.archiwalna.zss.elk.pl/news.php
  • Galeria zdjęć

      brak danych
  • liczba odwiedzin: 450